√ќЋќ¬Ќј | ѕ–ќ ѕ–ќ≈ “ |  ќЌ“ј “»

ќсобливост≥ розгл¤ду звернень


—тановленн¤ ≥нституту омбудсмена в св≥т≥
ќмбудсмен в ”крањн≥
ќсновн≥ гарант≥њ д≥¤льност≥
ќсобливост≥ розгл¤ду звернень

       ‘ормою реагуванн¤ ”повноваженого на факти порушенн¤ конституц≥йних права ≥ свобод людини≥ громад¤нина Ї акти ”повноваженого, ¤к≥ в≥н маЇ право направл¤ти у в≥дпов≥дн≥ органи дл¤ вжитт¤ цими органами необх≥дних заход≥в. “акими актами реагуванн¤ ”повноваженого щодо порушень положень  онституц≥њ ”крањни, м≥жнародних договор≥в ”крањни стосовно прав ≥ свобод людини ≥ громад¤нина Ї конституц≥йне поданн¤ ”повноваженого та поданн¤ до орган≥в державноњ влади, м≥сцевого самовр¤дуванн¤, обТЇднань громад¤н, п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й незалежно в≥д форми власност≥ та њх посадових ≥ службових ос≥б. ѕри цьому конституц≥йне поданн¤ ”повноваженого Ц це акт реагуванн¤ до  онституц≥йного —уду щодо вир≥шенн¤ питанн¤ про в≥дпов≥дн≥сть  онституц≥њ ”крањни, закон≥в чи ≥нших нормативно-правових акт≥в в≥дпов≥дних державних орган≥в, а також тлумаченн¤  онституц≥њ ”крањни та закон≥в ”крањни. ѕоданн¤ ”повноваженого Ц це акт, ¤кий вноситьс¤ ”повноваженим до орган≥в державноњ влади, м≥сцевого самовр¤дуванн¤, обТЇднань громад¤н, п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й незалежно в≥д форми власност≥, њх посадовим особам дл¤ вжитт¤ в≥дпов≥дних заход≥в у м≥с¤чний строк щодо усуненн¤ ви¤влених порушень прав ≥ свобод людини ≥ громад¤нина.
        ”повноважений зд≥йснюЇ свою д≥¤льн≥сть на п≥дстав≥ в≥домостей про порушенн¤ прав ≥ свобод людини ≥ громад¤нина, ¤к≥ отримуЇ за зверненн¤ми громад¤н, ≥ноземц≥в, ос≥б без громад¤нства чи њх представник≥в, за зверненн¤м народних депутат≥в, за власною ≥н≥ц≥ативою.
        ¬≥дпов≥дно до ст. 21 «акону кожен маЇ право без обмежень ≥ перешкод звернутис¤ до ”повноваженого у пор¤дку, встановленому законом. јдреса ”повноваженого: 01019, м.  ињв, вул. √рушевського, 5.
        ”повноважений приймаЇ та розгл¤даЇ зверненн¤ в≥дпов≥дно до «акону ”крањни Уѕро зверненн¤ громад¤нФ. «верненн¤ подаютьс¤ ”повноваженому у письмов≥й форм≥ прот¤гом року п≥сл¤ ви¤вленн¤ порушенн¤ прав ≥ свобод людини ≥ громад¤нина. ”повноважений не розгл¤даЇ тих звернень, ¤к≥ розгл¤даютьс¤ судами, зупин¤Ї вже розпочатий розгл¤д, ¤кщо за≥нтересована особа подала позов, за¤ву або скаргу до суду. ѕов≥домленн¤ про прийн¤тт¤ зверненн¤ до розгл¤ду або в≥дмову в прийн¤тт≥ зверненн¤ до розгл¤ду надсилаЇтьс¤ в письмов≥й форм≥ особ≥, ¤ка його подала (див. табл.1).
        ѕри розгл¤д≥ зверненн¤ ”повноважений: в≥дкриваЇ провадженн¤ у справ≥ про порушенн¤ прав ≥ свобод людини ≥ громад¤нина; розТ¤снюЇ заходи, що њх маЇ вжити особа, ¤ка подала зверненн¤ ”повноваженому; направл¤Ї зверненн¤ за належн≥стю в орган, до компетенц≥њ ¤кого належить розгл¤д справи, та контролюЇ розгл¤д цього зверненн¤; в≥дмовл¤Ї в розгл¤д≥ зверненн¤. ¬арто зазначити, що особа, позбавлена вол≥, також може письмово звернутис¤ до ”повноваженого чи його представник≥в, ≥ в цьому раз≥ до нењ не застосовуЇтьс¤ обмеженн¤ щодо листуванн¤. ¬ажливою гарант≥Їю п≥двищенн¤ ефективност≥ процесу досл≥дженн¤ факт≥в порушень прав ос≥б, позбавлених вол≥, Ї те, що адм≥н≥страц≥¤ спец≥ал≥зованоњ установи зобовТ¤зана направити таке зверненн¤ до апарату ”повноваженого прот¤гом доби.
         ореспонденц≥¤ ”повноваженому та його представникам в≥д громад¤н ”крањни, ≥ноземц≥в, апатрид≥в незалежно в≥д м≥сц¤ њх перебуванн¤ не п≥дл¤гаЇ жодним видам цензури та перев≥рок.
        Уѕроцедура зверненн¤ до ”повноваженого, на в≥дм≥ну в≥д зверненн¤, наприклад, до суду, не обт¤жена зайвими формальними вимогами, Ї гнучкою, в≥дкритою, пор≥вн¤но швидкою ≥ безоплатною...Ф Ц за¤вл¤Ї Ќ.  арпачова у своњй перш≥й щор≥чн≥й допов≥д≥. “акож вона зазначаЇ, що в≥дкритт¤ проваджень в справ≥ про порушенн¤ прав людини Ц це найд≥Їв≥ший зас≥б реагуванн¤ ”повноваженого.
        ≤ д≥йсно, адже «акон не встановлюЇ в≥дпов≥дальност≥ посадових ос≥б за ≥гноруванн¤ акт≥в реагуванн¤ ”повноваженого ≥ не надаЇ права йому порушувати дисципл≥нарне, адм≥н≥стративне провадженн¤ ≥ ставити питанн¤ про прит¤гненн¤ до крим≥нальноњ в≥дпов≥дальност≥ посадових ос≥б в раз≥ порушенн¤ њхн≥ми д≥¤ми чи р≥шенн¤ми прав ≥ свобод людини.
        ќск≥льки ”повноважений обираЇтьс¤ ¬ерховною –адою ≥ його д≥¤льн≥сть Ї формою парламентського контролю за додерженн¤м конституц≥йних прав ≥ свобод людини ≥ громад¤нина, в≥н повинен прот¤гом першого кварталу кожного року представл¤ти парламенту ”крањни щор≥чну допов≥дь про стан додерженн¤ та захист прав ≥ свобод людини ≥ громад¤нина в ”крањн≥ органами державноњ влади, м≥сцевого самовр¤дуванн¤, обТЇднанн¤ми громад¤н, п≥дприЇмствами, установами, орган≥зац≥¤ми незалежно в≥д форми власност≥ та њх посадовими особами, ¤к≥ порушували своњми д≥¤ми(безд≥¤льн≥стю) права ≥ свободи людини ≥ громад¤нина. “ака допов≥дь Ї узагальненим актом реагуванн¤ ”повноваженого. ” раз≥ необх≥дност≥ омбудсмен ”крањни може представити парламенту спец≥альну допов≥дь(≥) з окремих питань додерженн¤ в ”крањн≥ прав ≥ свобод людини ≥ громад¤нина. «а щор≥чною та спец≥альною допов≥д¤ми ”повноваженого ¬ерховна –ада приймаЇ постанову.
        јнал≥з законодавчого положенн¤, що Укожна людинаФ маЇ право на звернен¤, дозвол¤Ї зробити висновок про демократичн≥сть ≥ доступн≥сть даного правозахисного органу дл¤ будь-¤коњ людини, незалежно в≥д кольору шк≥ри, раси рел≥г≥йних та ≥нших переконань, стат≥, етн≥чного ≥ соц≥ального походженн¤, майнового становища. ћ≥сц¤ проживанн¤ та ≥нших ознак. ј таке положенн¤ ≥снуЇ далеко не в ус≥х крањнах.         «агальна к≥льк≥сть ос≥б, що звернулис¤ до ”повноваженого з прав людини письмово, усно чи на особистих прийомах, починаючи з 14 кв≥тн¤ по 31 грудн¤ 1998 р., складаЇ понад 29,5 тис., упродовж 1999 р. к≥льк≥сть ос≥б, що звернулис¤ до ”повноваженого, перевищила 51 тис.         ¬с≥ зверненн¤ попередньо розгл¤далис¤ та класиф≥кувалис¤ (див.табл.2).
        “ак, у 1999 р. серед звернень до ”повноваженого з прав людини б≥льше половини(8891, або 55,5%) стосувалис¤ порушенн¤ громад¤нських прав. Ќайчаст≥ше порушенн¤ прав повТ¤зано з питанн¤ми дотриманн¤ законност≥ та правопор¤дку, перегл¤ду ≥ виконанн¤ судових р≥шень тощо. Ќайб≥льше скарг стосувалос¤ д≥й прац≥вник≥в правоохоронних орган≥в, передус≥м м≥л≥ц≥њ, щодо незаконних затримань, застосуванн¤ не дозволених законом метод≥в отриманн¤ доказ≥в, порушенн¤ прав на адвокатськ≥ послуги. «начна частина звернень стосувалас¤ порушенн¤ процесуальних терм≥н≥в розгл¤ду цив≥льних та крим≥нальних справ у судах. ” своњх зверненн¤х громад¤ни скаржилис¤, що розгл¤д справ у судах триваЇ м≥с¤ц¤ми, а ≥нод≥ й роками. ÷е викликаЇ недов≥ру людей до судовоњ системи, ефективност≥ њњ д≥¤льност≥. ѕричиною такоњ т¤ганини нер≥дко Ї не¤вка у судове зас≥данн¤ в≥дпов≥дач≥в та св≥дк≥в. ѕроте не в ус≥х випадках судом зТ¤совуЇтьс¤ причина не¤вки до суду зазначених ос≥б ≥ вир≥шуЇтьс¤ питанн¤ про в≥дпов≥дальн≥сть за неповагу до суду (див.табл.3).
        Ќа другому м≥сц≥ за к≥льк≥стю порушень ви¤вились економ≥чн≥ права(3204, або 20%). ÷е насамперед стосуЇтьс¤ права на працю, затримки виплати винагороди за працю, незаконних зв≥льнень з роботи, захисту в≥д безроб≥тт¤ тощо. якщо у 1998 р. з приводу порушенн¤ цих прав над≥йшло 1081 зверненн¤(12,9%), то у 1999 р. Ц 2586, або 16,1%, звернень. «начною залишаЇтьс¤ к≥льк≥сть звернень стосовно поверненн¤ заощаджень громад¤н, порушенн¤ права њх власност≥, зокрема права власност≥ на землю(майже 7%).«окрема з наведених даних випливаЇ, що "масового характеру набули порушенн¤ права на працю у звТ¤зку з незаконним зв≥льненн¤м"; водночас, за оц≥нками ћ≥жнародноњ орган≥зац≥њ прац≥, безроб≥тних в ”крањн≥ сьогодн≥ нал≥чуЇтьс¤ майже 2,5 м≥льйона ос≥б, переважна б≥льш≥сть з ¤ких - ж≥нки та молодь в≥ком до 28 рок≥в. «а даними ƒержавного ком≥тету статистики ”крањни, заборгован≥сть ≥з зароб≥тноњ плати на 1 с≥чн¤ 2003 року становила 2 м≥ль¤рди 323 м≥льйони гривень, а к≥льк≥сть прац≥вник≥в, ¤ким своЇчасно не було виплачено зароб≥тноњ плати, с¤гала 2 м≥льйон≥в 155 тис¤ч ос≥б.
        јктуальним у 1999 р. залишалос¤ питанн¤ дотриманн¤ соц≥альних прав громад¤н, порушенн¤ ¤ких складали Ц 2627, або 16,4%. ÷е зверненн¤ з питань порушенн¤ житлових прав, призначенн¤, перегл¤ду та своЇчасноњ виплати пенс≥й, забезпеченн¤ транспортними засобами ≥нвал≥д≥в, влаштуванн¤ у заклади соц≥ального захисту, наданн¤ матер≥альноњ допомоги, призначенн¤ субсид≥й. Ћише з питань порушенн¤ права на житло в≥д громад¤н ”крањни у 1999 р. над≥йшло 865 звернень(5,4%).
        «а¤вники у своњх зверненн¤х дуже гостро ставл¤ть питанн¤ дотриманн¤ њх особистих конституц≥йних прав, зокрема, права на повагу до г≥дност≥ та на недоторканн≥сть, свободу в≥д незаконного затриманн¤ та арешту, невтручанн¤ в особисте ≥ с≥мейне житт¤. “аких звернень над≥йшло 769 або 4,8%. ѓх анал≥з засв≥дчив, що типовими порушенн¤ми особистих прав людини Ї застосуванн¤ тортур, побитт¤, вжитт¤ ≥нших не дозволених засоб≥в впливу, передус≥м прац≥вниками м≥л≥ц≥њ, в≥д моменту затриманн¤ ос≥б до направленн¤ њх у сл≥дч≥ ≥зол¤тори. јдже жодним законом не передбачаЇтьс¤, наприклад, щоб затриманим у прим≥щенн¤х тимчасового утриманн¤ не надавалос¤ харчуванн¤, що розц≥нюЇтьс¤ ¤к один ≥з "вид≥в тортур", заборонених  онвенц≥Їю ќќЌ ≥ –ади ™вропи, до ¤коњ приЇдналас¤ й ”крањна. ¬одночас в ”крањн≥ в≥дсутн≥ "ефективн≥ механ≥зми реЇстрац≥њ скарг громад¤н на жорстоке ставленн¤ з боку правоохоронних орган≥в та отриманн¤ потерп≥лими в≥дпов≥дних в≥дшкодувань, незважаючи на те, що затриманим дозвол¤Їтьс¤ надсилати своњ скарги пр¤мо до суду, оминаючи ћ≥н≥стерство внутр≥шн≥х справ", ¤к указуЇтьс¤, наприклад у "«в≥т≥ про дотриманн¤ прав людини - 2002 р≥к" ƒержавного департаменту —Ўј. ѕроте ст¤гненн¤ з винних у перевищенн≥ службових обовТ¤зк≥в мають косметичний характер, ¤кий виразно контрастуЇ з к≥льк≥стю скарг украњнських громад¤н. Ќаприклад, "зг≥дно з оф≥ц≥йними пов≥домленн¤ми, з с≥чн¤ по серпень у жорстокому поводженн≥ з п≥дозрюваними було звинувачено 62 сп≥вроб≥тники м≥л≥ц≥њ", проте, за даними оф≥су ”повноваженого з прав людини, 2001 року проти 48 службовц≥в правоохоронних орган≥в було порушено т≥льки 25 крим≥нальних справ у звТ¤зку з перевищенн¤м ними своњх повноважень, причому лише 14 ≥з них було засуджено до увТ¤зненн¤.
        ќднак про те, ¤ке реальне покаранн¤ загрожуЇ тим, вочевидь, украй нечисленним сп≥вроб≥тникам м≥л≥ц≥њ, чиЇ свав≥лл¤ все ж привело њх на лаву п≥дсудних, вражаЇ не менше, ан≥ж факти знущань над людьми, котр≥ потрапили в руки правоохоронц≥в. ƒвоЇ прац≥вник≥в м≥л≥ц≥њ, вибиваючи св≥дченн¤- з≥знанн¤, побили п≥дозрюваного, зламали йому ребра ≥, од¤гнувши наручники, дек≥лька раз≥в топили в р≥чц≥. ƒо реч≥, ¤к ви¤вилос¤ згодом, людина не мала в≥дношенн¤ до крад≥жки, котра стала причиною Ђдопиту з пристрастюї. ѕрац≥вник≥в м≥л≥ц≥њ було прит¤гнуто до крим≥нальноњ в≥дпов≥дальност≥. ¬≥дпов≥дальн≥сть ц¤ пол¤гала в позбавленн≥ вол≥ терм≥ном на три роки... умовно. “ож нескладно зробити висновок про те, що катуванн¤ в нас будуть застосовуватис¤ й надал≥.
        ” 1999 р. спостер≥галась тенденц≥¤ до зростанн¤ к≥лькост≥ звернень щодо реал≥зац≥њ громад¤нами пол≥тичних прав ≥ свобод, зокрема, на свободу слова, св≥тогл¤ду ≥ в≥роспов≥данн¤, на в≥льн≥ вибори, на створенн¤ обТЇднань громад¤н та профсп≥лкових орган≥зац≥й, права на ≥нформац≥ю", "проблемам забезпеченн¤ прав ≥ свобод людини на мирн≥ збори, м≥тинги та демонстрац≥њ". ќстанн≥й розд≥л був повТ¤заний насамперед ≥з под≥¤ми 9 березн¤ 2001 року, коли в  иЇв≥ в≥дбулис¤ драматичн≥ з≥ткненн¤ м≥ж представниками радикальноњ опозиц≥њ ≥ правоохоронних орган≥в, унасл≥док чого чимало молодих людей опинилас¤ за гратами. “аких звернень над≥йшло 368(2,3%) проти 46(0,5%) у 1998 р. ѕевною м≥рою це повТ¤зано з проведенн¤м президентських вибор≥в в ”крањн≥.
        ѕопри розвинене законодавство традиц≥йними проблемами залишаютьс¤ забезпеченн¤ права громад¤н на ≥нформац≥ю та дотриманн¤ свободи слова в ”крањн≥. "Ѕ≥льш≥сть засновник≥в все част≥ше використовуЇ «ћ≤ не ¤к зас≥б поширенн¤ достов≥рноњ ≥нформац≥њ, а ¤к знар¤дд¤ боротьби за корислив≥ ≥нтереси, - вказуЇтьс¤ в допов≥д≥ уповноваженого, - простежуЇтьс¤ в≥дверта спроба владних структур, а також маф≥озних клан≥в п≥д≥мТ¤ти, скупити або знищити незалежн≥ «ћ≤ загалом, так ≥ окремих журнал≥ст≥в, установивши власну монопол≥ю на ≥нформац≥ю". ” виступ≥ Ќ≥ни  арпачовоњ в парламент≥ констатувалос¤, що в ”крањн≥ так ≥ "не створено жодного друкованого загальнонац≥онального незалежного виданн¤ та громадського телебаченн¤, ¤к≥ надавали б неупереджену, виважену ≥нформац≥ю, консол≥дували сусп≥льство. ƒез≥нформац≥¤ населенн¤ призводить ≥ до прийн¤тт¤ хибних пол≥тичних р≥шень, що завдаЇ великоњ шкоди держав≥ в ц≥лому", а профес≥¤ журнал≥ста в ”крањн≥, "залишаЇтьс¤ одн≥Їю ≥з найнебезпечн≥ших". «окрема впродовж останн≥х дес¤ти рок≥в у крањн≥ загинули 38 сп≥вроб≥тник≥в «ћ≤.
        ¬провадженн¤ новоњ системи класиф≥кац≥њ звернень дало змогу б≥льш конкретно проанал≥зувати соц≥альний статус автор≥в звернень. “ак, у 1999 р. в≥д пенс≥онер≥в над≥йшло 4229 звернень, або 26,4% загальноњ к≥лькост≥; в≥д роб≥тник≥в р≥зних галузей народного господарства Ц 1554, або 9,7%, в≥д ≥нвал≥д≥в прац≥ Ц 881, або 5,5%; в≥д ≥нвал≥д≥в в≥йни Ц 641, або 4,0% в≥д безроб≥тних Ц 397, або 2,5%. ¬≥д ос≥б, що утримуютьс¤ в м≥сц¤х позбавленн¤ вол≥, над≥йшло 1372 зверненн¤, або 8,6%.
        јнал≥з звернень показуЇ, що у 1998 р. за формальними ознаками прийн¤тними було визнано 2444 зверненн¤, у 1999 р. Ц 4744 зверненн¤, або близько 30% ус≥х одержаних ”повноваженим звернень (див.табл.4).
        ƒл¤ забезпеченн¤ систематизац≥њ та анал≥зу звернень, за основу було вз¤то класиф≥катор звернень, ¤кий використовувавс¤ у —екретар≥ат≥ ¬ерховноњ –ади ”крањни. “ому ≥ анал≥з проблем, порушених в усних ≥ письмових зверненн¤х, переважно зд≥йснювавс¤ за галузевим принципом та напр¤мами д≥¤льност≥ окремих державних орган≥в. Ќа початковому етап≥ роботи ≥нституц≥њ це давало змогу визначатис¤ з колом проблемних питань, що виникали при реал≥зац≥њ прав ≥ свобод громад¤н, а також вид≥лити пр≥оритетн≥ напр¤ми роботи ≥нституц≥њ ”повноваженого з прав людини.
        ¬иникла необх≥дн≥сть у ≥нш≥й класиф≥кац≥њ звернень з у рахуванн¤м специф≥ки мандата ”повноваженого з прав людини, запровадженн¤ гнучк≥ших ≥ндикатор≥в обл≥ку та класиф≥кац≥њ ¤к вид≥в порушених прав, так ≥ орган≥в державноњ влади та м≥сцевого самовр¤дуванн¤, на ¤ких скаржатьс¤ за¤вники у своњх зверненн¤х. ¬≥дпов≥дно до вимог  онституц≥њ ”крањни,  онвенц≥њ про захист прав ≥ основних свобод людини, ћ≥жнародних пакт≥в про права людини було розроблено ≥ запроваджено, зг≥дно з ¤ким паралельно з ≥снуючим класиф≥катором зд≥йснювавс¤ анал≥з звернень у 1999 р. ÷е дало можлив≥сть зд≥йснити анал≥з звернень щодо адмiнiстративного органу.         ѕроведений ”повноваженим анал≥з звернень засв≥дчуЇ, що вони Ї своЇр≥дним в≥ддзеркаленн¤м стану дотриманн¤ прав ≥ свобод людини ≥ громад¤нина в сусп≥льств≥. «верненн¤ в≥д≥грають роль живого звТ¤зку, ¤кий безпосередньо зТЇднуЇ громад¤нське сусп≥льство, ¤ке в ”крањн≥ ще т≥льки знаходитьс¤ стад≥њ формуванн¤, з тими, чињ права порушено. ј це, ¤к правило, найб≥льш соц≥ально незахищен≥ люди.
        ¬ищезазначене даЇ можлив≥сть зрозум≥ти м≥сце та роль ”повноваженого з прав людини в систем≥ нац≥ональних орган≥в захисту прав та свобод людини, особливост≥ зд≥йсненн¤ ним одного з найголовн≥ших конституц≥йних завдань Ц забезпеченн¤ ефективноњ реал≥зац≥њ кожним к онституц≥йного права на зверненн¤ до ”повноваженого.
        « перших дн≥в д≥¤льност≥ ”повноваженого з прав людини саме робот≥ з≥ зверненн¤ми надавалос¤ пр≥оритетного значенн¤.
        «а пер≥од з 14 кв≥тн¤ по 31 грудн¤ 1998 р. до ”повноваженого з прав людини над≥йшло 8369 письмових звернень в≥д громад¤н ”крањни, ≥ноземц≥в та ос≥б без громад¤нства, з них 172 Ц колективн≥, п≥д ¤кими поставили своњ п≥дписи 6690 громад¤н ”крањни. «агалом у 1998 р. до ”повноваженого звернулос¤ письмово 14 887 ос≥б, у тому числ≥ 18 ≥ноземц≥в та 3 особи без громад¤нства (див.табл.5).
        ѕотр≥бно в≥дм≥тити тенденц≥ю до поступового зростанн¤ к≥лькост≥ звернень, ¤к≥ надходили до ”повноваженого з прав людини за зазначений пер≥од. “ак, ¤кщо за перш≥ три м≥с¤ц≥(кв≥тень, травень, червень) 1998 р. до ”повноваженого над≥йшло 1102 зверненн¤, то вже у жовтн≥ Ц 1089, у листопад≥ Ц 1370, у грудн≥ Ц 2731 зверненн¤.
        «а пер≥од з 1 с≥чн¤ по 31 грудн¤ 1999 р. до ”повноваженого з прав людини над≥йшло 16 019 звернень громад¤н ”крањни, ≥ноземц≥в та ос≥б без громад¤нства, з них 348 Ц колективн≥, п≥дписи п≥д ¤кими поставили 12 935 громад¤н нашоњ держави. “аким чином, прот¤гом 1999 р. до ”повноваженого письмово звернулос¤ 28 606 ос≥б, у тому числ≥ 48 ≥ноземц≥в та 7 ос≥б без громад¤нства. ” середньому щом≥с¤чно надходило понад 1300 звернень, що на третину б≥льше пор≥вн¤но з попередн≥м роком. ќдн≥Їю з причин зростанн¤ к≥лькост≥ звернень громад¤н Ї, на думку ”повноваженого, п≥двищенн¤ р≥вн¤ про≥нформованост≥ громад¤н щодо д≥¤льност≥ ≥нституц≥њ ”повноваженого, а також п≥двищенн¤ соц≥ально-пол≥тичноњ активност≥ населенн¤ у р≥к президентських вибор≥в.
        Ќайб≥льша к≥льк≥сть письмових звернень до ”повноваженого над≥йшла з м.  иЇва(у 1998 р. Ц 878, у 1999 р. Ц 1598), ƒонецькоњ(в≥дпов≥дно 651 та 1744), ƒн≥пропетровськоњ(566 та 1053), Ћуганськоњ(362 та 1402), ’арк≥вськоњ(433 та 778), ќдеськоњ(430 та 639), Ћьв≥вськоњ(391 та 668) областей (див.табл.6).
        “ому Ї вс≥ п≥дстави погодитис¤ з висновком украњнського науковц¤ ќ. ћарцел¤ка про д≥¤льн≥сть омбудсмена: "≤ омбудсмен, в обовТ¤зки ¤кого входить забезпечувати права ≥ свободи людини та громад¤нина, не допускати њх порушенн¤, обмеженн¤, повинен контролювати дотриманн¤ державними органами, п≥дприЇмствами, установами, орган≥зац≥¤ми, њх посадовими ≥ службовими особами не т≥льки закону, але й ¤краз ≥ цього духу прав ≥ свобод людини ≥ громад¤нина. —воЇю д≥¤льн≥стю в≥н повинен закр≥плювати принцип неформального розум≥нн¤ закр≥плених в  онституц≥њ ”крањни Е прав ≥ свобод громад¤н. ¬ цьому найб≥льша ц≥нн≥сть ≥нституту омбудсмена".
        –обота ”повноваженого з прав людини з≥ зверненн¤ми народних депутат≥в ”крањни. ¬≥дпов≥дно до ст.16 «акону ”крањни Уѕро ”повноваженого ¬ерховноњ –ади ”крањни з прав людиниФ зверненн¤ народного депутата ”крањни про порушенн¤ прав людини Ї одн≥Їю з п≥дстав дл¤ зд≥йсненн¤ д≥¤льност≥ ”повноваженого з прав людини.
        Ќародний депутат ”крањни у ¬ерховн≥й –ад≥ ”крањни представл¤Ї ≥нтереси великоњ к≥лькост≥ громад¤н, ¤к≥ його обрали. ¬одночас дл¤ виборц≥в в≥н Ї представником Їдиного органу законодавчоњ влади. «а насл≥дками д≥¤льност≥ народного депутата ”крањни громад¤ни оц≥нюють д≥¤льн≥сть вс≥Їњ ¬ерховноњ –ади. —аме тому ”повноважений з прав людини з самого початку своЇњ д≥¤льност≥ прид≥л¤Ї особливу увагу робот≥ з≥ зверненн¤ми народних депутат≥в ”крањни. ”повноважений особисто розгл¤даЇ кожне депутатське зверненн¤ ≥ вважаЇ за необх≥дне надавати вс≥л¤ку допомогу депутату у розвТ¤занн≥ проблем його виборц≥в.
         ≥льк≥сть народних депутат≥в ”крањни, ¤к≥ зверталис¤ до ”повноваженого з прав людини, зменшилас¤ у 2000 р. ≥ суттЇво зросла у 2001 р.
        якщо у 1998 р. 53 народних депутати ”крањни над≥слали 79 звернень, у 1999 р. 99 народних депутат≥в ”крањни над≥слали 187 звернень, то у 2000 р. в≥д 89 народних депутат≥в ”крањни над≥йшло 142 зверненн¤, а у 2001 р. вже 127 народних депутат≥в ”крањни над≥слали 244 зверненн¤. “аким чином, упродовж 1998Ц2001 рр. до ”повноваженого з прав людини над≥йшло 652 письмов≥ зверненн¤ народних депутат≥в ”крањни.
        «м≥ст депутатських звернень, направлених за¤в та скарг громад¤н св≥дчить, що питанн¤, ¤к≥ порушуютьс¤ у зверненн¤х, суттЇво не в≥др≥зн¤ютьс¤ в≥д тих, що порушувалис¤ народними депутатами ”крањни у 1998Ц1999 рр. Ќасамперед у народних депутат≥в ”крањни викликаЇ тривогу стан справ з дотриманн¤м громад¤нських, особистих, економ≥чних ≥ соц≥альних прав громад¤н.
        «начна частина звернень народних депутат≥в ”крањни стосуЇтьс¤ права громад¤н на судовий захист. “ак, у 2000Ц2001 рр. у 26 зверненн¤х порушувалис¤ питанн¤ несвоЇчасного виконанн¤ судових р≥шень, у 16 Ц пов≥домл¤лос¤ про т¤ганину з розгл¤дом справ у суд≥; у 21 зверненн≥ Ц оскаржувалис¤ вироки суду з крим≥нальних справ, у 34 Ц судов≥ р≥шенн¤ з цив≥льних справ; у 5 зверненн¤х Ц висловлювалос¤ незадоволенн¤ д≥¤ми судд≥в при зд≥йсненн≥ правосудд¤.
        —л≥д зазначити, що зверненн¤, ¤к≥ стосуютьс¤ оскарженн¤ судових р≥шень та вирок≥в, народн≥ депутати ”крањни направл¤ють на проханн¤ та за напол¤ганн¤м громад¤н. Ќа думку ”повноваженого, це зумовлено правовою необ≥знан≥стю громад¤н, ¤к≥ не можуть скористатис¤ послугами профес≥йних юрист≥в через в≥дсутн≥сть кошт≥в, та тим, що громад¤ни допускають, що вирок або р≥шенн¤ можуть бути винесеними не в≥дпов≥дно до закону. ¬ивченн¤ справ показало, що на обірунтуванн¤ своњх скарг громад¤ни навод¤ть доводи, ¤к≥ мають бути досл≥джен≥ у судовому зас≥данн≥ ≥ оц≥нку ¤ким маЇ право давати виключно суд, а не ”повноважений з прав людини. ќск≥льки вир≥шенн¤ таких питань не Ї компетенц≥Їю ”повноваженого, на вс≥ зверненн¤, повТ¤зан≥ з оскарженн¤м судових р≥шень ≥ вирок≥в, громад¤нам надсилалис¤ докладн≥ розТ¤сненн¤ про встановлений чинним законодавством пор¤док оскарженн¤ р≥шень ≥ вирок≥в та про недопустим≥сть будь-¤кого втручанн¤ у процесуальну д≥¤льн≥сть судд≥в.
        ќдн≥Їю з причин зростанн¤ к≥лькост≥ звернень народних депутат≥в ”крањни до ”повноваженого з прав людини стало р≥шенн¤  онституц≥йного —уду ”крањни в≥д 11 кв≥тн¤ 2000 р. за є4-рп/2000 про оф≥ц≥йне тлумаченн¤ положень частини першоњ ст.86  онституц≥њ ”крањни, частини першоњ ст.12 та частин першоњ ≥ другоњ ст.19 «акону ”крањни Уѕро статус народного депутата ”крањниФ щодо права народного депутата ”крањни надсилати до орган≥в влади депутатськ≥ запити та зверненн¤, ¤ким встановлено: УЌародний депутат ”крањни не маЇ права вертатис¤ до орган≥в прокуратури ≥ прокурор≥в з вимогами, пропозиц≥¤ми чи вказ≥вками у конкретних справах з питань п≥дтриманн¤ державного обвинуваченн¤ в суд≥, представництва ≥нтерес≥в громад¤нина або держави в суд≥ у випадках, визначених законом, нагл¤ду за додержанн¤м закон≥в органами, ¤к≥ провод¤ть оперативно-розшукову д≥¤льн≥сть, д≥знанн¤ ≥ досудове сл≥дство, нагл¤ду за додержанн¤м закон≥в при виконанн≥ судових р≥шень у крим≥нальних справах, при застосуванн≥ ≥нших заход≥в примусового характеру, повТ¤заних з обмеженн¤м особистоњ свободи громад¤н, а також до сл≥дчих прокуратури з питань досудового сл≥дства у конкретних крим≥нальних справахФ.
        ÷е р≥шенн¤ значно обмежило функц≥њ парламентського контролю, ¤кий визначений  онституц≥Їю ”крањни, право народного депутата ”крањни звертатис¤ до зазначених орган≥в влади з питань поновленн¤ порушених прав виборц≥в.         ¬иникаЇ ц≥лком лог≥чне запитанн¤: ¤к народному депутату ”крањни реал≥зувати положенн¤ п.5 ст.17 «акону ”крањни Уѕро статус народного депутата ”крањни", в≥дпов≥дно до ¤кого: УЌародний депутат ”крањни ¤к представник державноњ влади у раз≥ порушенн¤ прав, свобод ≥ ≥нтерес≥в людини та громад¤нина, що охорон¤ютьс¤ законом, та ≥нших порушень законност≥ маЇ право на м≥сц≥ вимагати негайного припиненн¤ порушенн¤ або звертатис¤ з вимогою до в≥дпов≥дних орган≥в державноњ влади, орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, њх посадових ос≥б, кер≥вник≥в п≥дприЇмств, установ та орган≥зац≥й припинити так≥ порушенн¤. ” раз≥ порушенн¤ законност≥ народний депутат може звернутис¤ з депутатським зверненн¤м до в≥дпов≥дних посадових ос≥б правоохоронних орган≥в чи орган≥в виконавчоњ влади, що зд≥йснюють державний контроль у в≥дпов≥дн≥й галуз≥.
        ѕосадов≥ особи орган≥в державноњ влади, орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, кер≥вники п≥дприЇмств, установ та орган≥зац≥й, а також прац≥вники правоохоронних орган≥в, до ¤ких звернуто вимогу народного депутата про припиненн¤ порушенн¤ законност≥, зобовТ¤зан≥ негайно вжити заход≥в щодо усуненн¤ порушенн¤, а за необх≥дност≥ Ц прит¤гти винних до в≥дпов≥дальност≥ з наступним ≥нформуванн¤м про це народного депутата. ” раз≥ невжитт¤ заход≥в щодо усуненн¤ порушенн¤ посадов≥ особи несуть дисципл≥нарну, адм≥н≥стративну або крим≥нальну в≥дпов≥дальн≥сть у встановленому законом пор¤дкуФ.
        Ќа думку ”повноваженого з прав людини, велика к≥льк≥сть пов≥домлень про порушенн¤ громад¤нських та особистих прав св≥дчить про незадоволенн¤ народних депутат≥в ”крањни д≥¤льн≥стю орган≥в, ¤к≥ зобовТ¤зан≥ охорон¤ти конституц≥йн≥ права громад¤н, та њх недов≥ру до цих орган≥в. √ромад¤ни вважають себе незахищеними ≥ в пошуках справедливост≥ змушен≥ звертатис¤ до народних депутат≥в ”крањни та ”повноваженого з прав людини. ѕро це св≥дчить ≥ зб≥льшенн¤ звернень народних депутат≥в ”крањни до ”повноваженого з прав людини з проханн¤м прийн¤ти њх на особистому прийом≥ разом з њх виборц¤ми у звТ¤зку з тим, що њхн≥ попередн≥ зверненн¤ та за¤ви в т≥ чи ≥нш≥ органи влади не були розгл¤нут≥ належним чином.
        «верненн¤ народних депутат≥в ”крањни переважно стосуютьс¤ невиконанн¤ судових р≥шень про ст¤гненн¤ борг≥в ≥з зароб≥тноњ плати, одноразових допомог ≥ в≥дшкодувань за втрачене внасл≥док виробничоњ травми або профес≥йного захворюванн¤ здоровТ¤.
        —еред звернень народних депутат≥в ”крањни до ”повноваженого з прав людини з приводу порушень громад¤нських прав у 2000 р. 11 пов≥домлень стосувалис¤ прав ос≥б, позбавлених вол≥. ” 2001 р. таких пов≥домлень було 17. Ќезадов≥льн≥ сан≥тарно-г≥г≥Їн≥чн≥ умови, в≥дсутн≥сть належного сан≥тарно-медичного забезпеченн¤, недостатнЇ харчуванн¤, переповнен≥сть у камерах Ц це далеко не повний перел≥к негаразд≥в, ¤к≥ мають м≥сце у в≥дпов≥дних установах, ≥ про ¤к≥ пов≥домл¤Їтьс¤ у зверненн¤х. ќсобливо це стосуЇтьс¤ ≤““ та —≤«ќ. Ѕ≥льше половини депутатських звернень, доданих до них звернень громад¤н стосуЇтьс¤ порушенн¤ прав громад¤н саме в цих установах.
        ”повноважений добре об≥знана з≥ станом справ у ≤““ та —≤«ќ. Ќедаремно одне з подань ”повноваженого до √олови ¬ерховноњ –ади ”крањни було направлене з метою усуненн¤ порушень прав затриманих та заарештованих громад¤н п≥д час перебуванн¤ њх у м≥ськрайорганах ћ¬— ”крањни. ѕ≥дставою дл¤ такого поданн¤ стали ≥ зверненн¤ народних депутат≥в ”крањни.
        ƒосить часто зверненн¤ народних депутат≥в ”крањни у багатьох випадках ставали п≥дставою дл¤ в≥дкритт¤ ”повноваженим провадженн¤ про порушенн¤ прав ≥ свобод людини. ÷¤ практика була продовжена ≥ у 2000Ц2001 рр. ” 2000 р. було в≥дкрито 62 провадженн¤, у 2001 р. Ц 80 проваджень.
        «начне зб≥льшенн¤ проваджень ”повноваженого, в≥дкритих за зверненн¤ми народних депутат≥в ”крањни у 2000Ц2001 рр., св≥дчить про ¤к≥сно новий р≥вень сп≥впрац≥ ”повноваженого з народними депутатами ”крањни. ”повноважений в≥дкриваЇ провадженн¤ з метою б≥льш повного ≥ обТЇктивного вивченн¤ справи. ” ход≥ провадженн¤ зд≥йснюютьс¤ необх≥дн≥ перев≥рки з вињздом на м≥сце, до в≥дпов≥дних орган≥в влади надсилаютьс¤ запити, отримуютьс¤ по¤сненн¤.
        ”повноважений та прац≥вники —екретар≥ату беруть участь у судових зас≥данн¤х. ” необх≥дних випадках готуютьс¤ поданн¤ ”повноваженого з прав людини. “≥льки п≥сл¤ зд≥йсненн¤ вс≥х можливих заход≥в ”повноваженим приймаЇтьс¤ остаточне р≥шенн¤ у справ≥.
        —л≥д зазначити, що ”повноважений в≥дкривала провадженн¤ нав≥ть за зверненн¤ми народних депутат≥в ”крањни, що порушували питанн¤, вир≥шенн¤ ¤ких формально не належало до компетенц≥њ ”повноваженого. ѕроте ”повноважений з прав людини, керуючись справедлив≥стю та власною сов≥стю, ¤к того вимагаЇ прис¤га, Ц зд≥йснювала так≥ д≥њ.
        ≤з загальноњ к≥лькост≥ проваджень за такими зверненн¤ми у 2000 р. було в≥дкрито 8 проваджень, у 2001 р. Ц 13.
        «а насл≥дками в≥дкритих проваджень за зверненн¤ми народних депутат≥в ”крањни у 2000 р. у 13 випадках було поновлено порушен≥ права та задоволено проханн¤ за¤вник≥в; за 38 провадженн¤ми вжито заход≥в щодо усуненн¤ порушень прав ≥ свобод, про ¤к≥ пов≥домл¤лос¤ у зверненн¤х; за 22 зверненн¤ми в≥дмовлено у задоволенн≥ вимог за¤вник≥в, у тому числ≥ у 12 випадках Ц не п≥дтвердилис¤ наведен≥ у зверненн¤х факти щодо порушень прав громад¤н та в 10 Ц через в≥дсутн≥сть на те п≥дстав; за 6 Ц провадженн¤ тривали у 2001 р. ” результат≥ проваджень, в≥дкритих ”повноваженим у 2001 р., поновлено порушен≥ права та задоволено проханн¤ за¤вник≥в за 17 зверненн¤ми, вжито заход≥в щодо поновленн¤ порушених прав за 24 зверненн¤ми, в≥дмовлено у задоволенн≥ прохань за¤вник≥в за в≥дсутн≥стю п≥дстав чи неп≥дтвердженн¤м факт≥в стосовно 43 звернень. «а 10 зверненн¤ми терм≥н провадженн¤ було продовжено ≥ вони зд≥йснювалис¤ у 2002 р.
        јле не завжди вдавалос¤ поновити порушен≥ права громад¤н, стосовно ¤ких звернулис¤ народн≥ депутати ”крањни, хоча ”повноваженим було вжито вс≥х передбачених чинним законодавством заход≥в, щоб це зробити.
        ѕ≥дсумовуючи, ”повноважений ще раз наголошуЇ, що ефективний парламентський контроль за додержанн¤м конституц≥йних прав ≥ свобод людини ≥ громад¤нина, зд≥йсненн¤ ¤кого в≥дпов≥дно до  онституц≥њ ”крањни покладаЇтьс¤ на ”повноваженого ¬ерховноњ –ади ”крањни з прав людини, неможливий без злагодженоњ сп≥впрац≥ ”повноваженого з депутатським корпусом, ком≥тетами ¬ерховноњ –ади. “ому ”повноважений з прав людини докладаЇ зусиль у межах своЇњ компетенц≥њ дл¤ розв'¤занн¤ проблем, з ¤кими зверталис¤ народн≥ депутати ”крањни, ком≥тети ¬ерховноњ –ади ”крањни, зд≥йснюЇ пошук шл¤х≥в до б≥льш т≥сноњ сп≥впрац≥ з парламентом.
        ¬≥дбуваЇтьс¤ систематичне порушенн¤ конституц≥йних прав ≥ по в≥дношенню до ”повноваженого. “ак, "низка м≥н≥стерств ≥ в≥домств не прид≥л¤ють належноњ уваги забезпеченню прав ≥ свобод людини. Ќа жаль, поверхово п≥д≥йшли до анал≥зу узагальнюючого акта реагуванн¤ ”повноваженого з прав людини ћ≥н≥стерство оборони ”крањни, ћ≥н≥стерство аграрноњ пол≥тики ”крањни, ћ≥н≥стерство осв≥ти ≥ науки ”крањни та ћ≥н≥стерство юстиц≥њ ”крањни. ‘ормальн≥ в≥дпов≥д≥, а, по сут≥, в≥дписки, над≥йшли в≥д держком≥тет≥в: буд≥вництва, арх≥тектури та житловоњ пол≥тики ”крањни, по земельних ресурсах, по водному господарству, статистики, стандартизац≥њ, метролог≥њ та сертиф≥кац≥њ, л≥сового господарства, у справах рел≥г≥й, з енергозбереженн¤, зв'¤зку та ≥нформатизац≥њ, з питань регул¤торноњ пол≥тики та п≥дприЇмництва, а також ѕенс≥йного фонду, ƒерждепартаменту ”крањни з питань виконанн¤ покарань та р¤ду ≥нших", - зазначаЇтьс¤ в документ≥.
        «а матер≥алами допов≥д≥, "з нев≥домих причин" низка державних ≥нститут≥в "взагал≥ про≥гнорували вимоги статт≥ 101  онституц≥њ ”крањни та статей 15 ≥ 22 «акону ”крањни "ѕро ”повноваженого ¬ерховноњ –ади ”крањни з прав людини", не над≥славши ”повноваженому в≥дпов≥дей на узагальнений акт реагуванн¤". ¬≥дтак у допов≥д≥ вм≥щено довжелезний перел≥к державних ≥нституц≥й, ¤к≥ не звернули належноњ уваги на запити ”повноваженого. „≥льн≥ м≥сц¤ серед них пос≥дають наприклад, √енпрокуратура ”крањни, ¬ерховний —уд ”крањни, тобто саме т≥ установи, ¤к≥ й повинн≥ насамперед оп≥куватис¤ захистом прав украњнських громад¤н, але в ¤ких зг≥дно з даними ”повноваженого Ї достатньо вагом≥ проблеми ≥з забезпеченн¤м цих прав, зокрема ≥ права на належний судовий захист.
        ”продовж п`¤ти рок≥в зросла к≥льк≥сть звернень громад¤н ”крањни до ™вропейського суду з прав людини. ƒо ц≥Їњ установи звернулос¤ понад 7 тис. громад¤н, у зв`¤зку з чим ”крањна вв≥йшла в 2002 роц≥ до числа тих п`¤ти крањн, в≥д ¤ких надсилаЇтьс¤ найб≥льше звернень до цього суду. ÷е може по¤снюватис¤ насамперед неефективн≥стю д≥¤льност≥ в≥тчизн¤них судових установ, емп≥рично доведеною знев≥рою украњнських громад¤н у тому, що вони зможуть в≥дсто¤ти своњ права у в≥тчизн¤них правоохоронних ≥нститутах.
        Ќав≥ть невеликий огл¤д проблем у галуз≥ забезпеченн¤ прав людини у тому формат≥, ¤кий ми можемо запропонувати, засв≥дчуЇ, що ”крањна перебуваЇ на в≥дчутн≥й дистанц≥њ в≥д м≥жнародних стандарт≥в у ц≥й галуз≥. ўе на св≥танку становленн¤ ≥нституту ”повноваженого Ќ.  арпачова зазначала, що в ”крањн≥ "≥снуЇ необх≥дна законодавча база дл¤ захисту прав громад¤н", але "не працюють механ≥зми в≥дстоюванн¤ цих прав конкретною людиною". јктуальн≥сть цього твердженн¤ залишаЇтьс¤ незм≥нною й сьогодн≥. “ак само не втрачають актуальност≥ й сказан≥ в 2000 роц≥ слова стосовно того, що в держав≥ "порушуютьс¤ права практично кожноњ людини - починаючи в≥д м≥зерноњ платн≥ пенс≥онерам до затримки зарплати медикам, учител¤м та ≥ншим категор≥¤м населенн¤" ≥ завершуючи застосуванн¤м тортур п≥д час сл≥дства. ¬исновки в допов≥д≥ зроблен≥ достатньо традиц≥йн≥ ≥ з ними важко не погодитис¤, адже "складна соц≥ально-економ≥чна ситуац≥¤, безроб≥тт¤, б≥дн≥сть значноњ частини населенн¤, недосконал≥сть в≥тчизн¤ноњ законодавчоњ бази та правозастосовчоњ практикиЕ, тиск на «ћ≤, обмеженн¤ свободи слова, брутальн≥ методи веденн¤ сл≥дстваЕ, низький р≥вень правовоњ культури у сусп≥льства" ≥ Ї катал≥заторами та одночасно причинами нерозвТ¤заних проблем у галуз≥ захисту прав людини в ”крањн≥.

ќргани, ¤к≥ забезпечують д≥¤льн≥сть омбудсмена
¬исновок
ƒодатки
‘отодокументи
 
Сайт создан в системе uCoz