√ќЋќ¬Ќј | ѕ–ќ ѕ–ќ≈ “ |  ќЌ“ј “»

1. “руднощ≥ становленн¤ ≥нституц≥њ омбудсмена в ”крањн≥


—тановленн¤ ≥нституту омбудсмена в св≥т≥
ќмбудсмен в ”крањн≥
ќсновн≥ гарант≥њ д≥¤льност≥
ќсобливост≥ розгл¤ду звернень

        ƒ≥¤льн≥сть ≥нституту ”повноваженого ¬ерховноњ –ади ”крањни з прав людини в≥дбуваЇтьс¤ зг≥дно ≥з  онституц≥Їю ”крањни та «аконами ”крањни. «окрема в статт≥ 101 ќсновного «акону ”крањни передбачаЇтьс¤, що "парламентський контроль за додержанн¤м конституц≥йних прав ≥ свобод людини ≥ громад¤нина зд≥йснюЇ ”повноважений ¬ерховноњ –ади ”крањни з прав людини". ” ст. 55 вказуЇтьс¤, що "кожен маЇ право звертатис¤ за захистом своњх прав до ”повноваженого ¬ерховноњ –ади ”крањни з прав людини". ќтже, "≥нституц≥¤ ”повноваженого Ї незалежним конституц≥йним контрольним субсид≥арним органом позасудового захисту, ¤кий спри¤Ї поновленню прав людини, порушених органами державноњ влади чи органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤".
        «агалом уперше проект закону про омбудсмена було винесено на розгл¤д парламенту ще в серпн≥ 1995 року, тобто ще до ухваленн¤ ќсновного «акону ”крањни. ѕроте основн≥ дискус≥њ щодо ≥нституту ”повноваженого з прав людини розпочалис¤ в ”крањн≥ в 1997 роц≥. ” травн≥ 1997 року було ухвалено в≥дпов≥дний закон у першому читанн≥. јле справа просувалас¤ досить пов≥льно, що не могло не непокоњти громадськ≥сть. "якщо ≥нш≥ крањни можуть дозволити соб≥ таку "розк≥ш", ¤к в≥дсутн≥сть ”повноваженого з прав людини, то посттотал≥тарна держава, ¤ка не маЇ демократичних традиц≥й, просто зобов'¤зана його запровадити, ≥накше н≥коли не стане правовою", - зазначав в≥домий правозахисник, директор ”крањнсько-американського бюро ≥з захисту прав людини —емен √лузман ≥ще в березн≥ 1997 року ("√олос ”крањни", 27 березн¤ 1997 р.).
        “а позитивн≥ р≥шенн¤ в≥дносно розбудови ≥нституту ”повноваженого давалис¤ украњнським пол≥тикам досить болюче, що в першу чергу по¤снювалос¤ наближенн¤м черговоњ парламентськоњ виборчоњ кампан≥њ, а отже, й зростанн¤м пол≥тичноњ конкуренц≥њ та напруги, природноњ дл¤ ”крањни в под≥бн≥ пер≥оди. ўе в червн≥ 1997 року тод≥шн≥й голова  ом≥тету ¬– з питань правовоњ пол≥тики та судово-правовоњ реформи ¬олодимир —третович за¤вл¤в, що восени 1997 року "парламент втратить керован≥сть у зв'¤зку ≥з п≥дготовкою до вибор≥в", що ускладнить прийн¤тт¤ в остаточн≥й редакц≥њ закон≥в "ѕро уповноваженого з прав людини". ћожна побачити, що за ц≥Їњ ситуац≥њ значно п≥двищувалас¤ пол≥тична приваблив≥сть ¤к посади ”повноваженого, так ≥ можлив≥сть використати проблему в≥дсутност≥ правового регулюванн¤ в ц≥й сфер≥ в пол≥тичних або п≥арних ц≥л¤х.
        «атвердженню закону про ”повноваженого та становленню ц≥Їњ ≥нституц≥њ на шостому роц≥ незалежност≥ не спри¤ли також традиц≥йн≥ проблеми ф≥нансового зм≥сту. ќтож тод≥шн≥й сп≥кер ¬– ќ. ћороз у цьому звТ¤зку зазначав, що закон, ухвалений у першому читанн≥, набере чинност≥ з 1 с≥чн¤ 1998 року, оск≥льки в держбюджет≥ на 1997 р≥к не передбачено ф≥нансуванн¤ дл¤ нього.
        «акон ”крањни Уѕро ”повноваженого ¬ерховноњ –ади ”крањни з прав людиниФ було ухвалено 23 грудн¤ 1997 року 234 голосами "за". “а самого уповноваженого було обрано ¬– другого скликанн¤ лише п≥сл¤ парламентських вибор≥в у березн≥ 1998 року. ÷ьому передували в≥дчайдушн≥ спроби кандидат≥в здолати парламентську висоту, але в розпал виборчоњ кампан≥њ до ¬– це було зробити практично неможливо. ƒостатньо пригадати, що в лютому 1998 року ¬ерховна –ада ”крањни п≥д час таЇмного голосуванн¤ не змогла обрати жодну з кандидатур на посаду ”повноваженого ¬– з прав людини. “од≥ претендентами виступали —ерг≥й √оловатий, Ќ≥на  арпачова, —ерг≥й  и¤шко. ” березн≥ чергове голосуванн¤ теж не ув≥нчалос¤ усп≥хом. ≤ лише 14 кв≥тн¤ за кандидатуру Ќ≥ни  арпачовоњ проголосували 276 депутат≥в ≥з 340, ¤к≥ вз¤ли участь у голосуванн≥.
        Ќ≥на  арпачова розпочинала розбудову ≥нституц≥њ фактично з нульовоњ позначки. «а в≥дсутност≥ службового прим≥щенн¤ д≥¤льн≥сть нового конституц≥йного органу розпочалас¤ в двох невеличких к≥мнатах у прим≥щенн≥ ¬ерховноњ –ади ”крањни, одна з ¤ких Ц площею 12 квадратних метр≥в була вид≥лена дл¤ опрацюванн¤ звернень. Ќад њх розгл¤дом щодн¤ до п≥зньоњ ноч≥, практично без вих≥дних працювали по 7Ц8 ос≥б. ¬с≥, хто працював у —екретар≥ат≥ ”повноваженого прот¤гом 1998 р., з огл¤ду на в≥дсутн≥сть будь-¤кого ф≥нансуванн¤ (кр≥м листопада та грудн¤), виконували своњ функц≥њ фактично на громадських засадах. «а таких же умов працювала ≥ ”повноважений з прав людини.
        ¬≥дсутн≥сть ф≥нансуванн¤ позбавл¤ла ”повноваженого ≥ можливост≥ залучити до роботи ≥з зверненн¤ми необх≥дних фах≥вц≥в, насамперед юрист≥в, забезпечити прац≥вник≥в компТютерами, оргтехн≥кою, папером, конвертами, канцел¤рськими приладд¤ми. ѕост≥йною проблемою було в≥дправленн¤ кореспонденц≥њ, що також вимагало певних кошт≥в.
        ѕор¤д з цим тривав процес орган≥зац≥йного становленн¤ нового конституц≥йного органу, в рамках ¤кого потр≥бно було вир≥шувати також питанн¤ створенн¤ нормативноњ бази д≥¤льност≥ —екретар≥ату: визначенн¤ статусу, умов та оплати прац≥, пор¤дку п≥дбору кадр≥в, матер≥ально-техн≥чного забезпеченн¤ тощо.
        ѕопри вс≥ перел≥чен≥ чинники, ¤к≥ подекуди створювали серйозн≥ труднощ≥ у д≥¤льност≥ ≥нституц≥њ, в тому числ≥ призводили до затримок у розгл¤д≥ звернень громад¤н, ≥нституц≥¤ ”повноваженого почала працювати, намагаючись забезпечити належний р≥вень виконанн¤ функц≥й, покладених на ”повноваженого  онституц≥Їю ”крањни.
        «важаючи на такий великий пот≥к звернень, що почав надходити до ”повноваженого з прав людини, вже з перших дн≥в роботи виникла нагальна необх≥дн≥сть в≥дпов≥дного кадрового, ф≥нансового, матер≥ально-техн≥чного забезпеченн¤ д≥¤льност≥ ≥нституц≥њ, без чого виконанн¤ ”повноваженим своњх конституц≥йних обовТ¤зк≥в, зокрема по розгл¤ду звернень громад¤н, ставилось п≥д реальну загрозу.
        Ќа жаль, органи центральноњ виконавчоњ влади, на ¤ких в≥дпов≥дно до «акону ”крањни було покладено обовТ¤зок щодо забезпеченн¤ належних умов д≥¤льност≥ новоствореноњ ≥нституц≥њ, не надали передбаченоњ законом необх≥дноњ п≥дтримки, особливо в найб≥льш складний початковий пер≥од роботи. ÷е передус≥м стосуЇтьс¤ в≥дкритт¤ ф≥нансуванн¤ та вид≥ленн¤ прим≥щенн¤.
        «аконом ”крањни передбачаЇтьс¤ розгл¤д виключно письмових звернень. ѕроте, виход¤чи з конкретних обставин, Ќ≥ною  арпачовою (”повноважений ¬ерховноњ –ади ”крањни з прав людини) було прийн¤те р≥шенн¤ надавати також в≥дпов≥д≥ й на усн≥ зверненн¤. « ц≥Їю метою у в≥дд≥л≥ звернень громад¤н було встановлено, за ¤ким кожен потребуючий мав змогу отримати пораду, необх≥дну консультац≥ю чи розТ¤сненн¤ з приводу порушенн¤ своњх конституц≥йних прав та свобод. √ромад¤ни мали змогу звернутис¤ за захистом своњх прав безпосередньо ≥ до повноваженого з прав людини, ¤ка пост≥йно працювала на власн≥й пр¤м≥й телефонн≥й л≥н≥њ.
        ћайже два роки, до с≥чн¤ 2000 р., просто на сходах, поруч з охороною будинку, ≥нколи Ц на вулиц≥ прац≥вники —екретар≥ату за дорученн¤м ”повноваженого приймали громад¤н, ¤к≥ прињздили сюди з ус≥х куточк≥в ”крањни. ќсобисто ”повноважений з прав людини щодн¤ приймала в≥дв≥дувач≥в з найб≥льш складних питань у своЇму маленькому каб≥нет≥, ¤кий залишивс¤ п≥сл¤ депутатськоњ д≥¤льност≥.
        ќсобист≥ прийоми давали можлив≥сть громад¤нам одержувати докладн≥шу ≥нформац≥ю щодо порушенн¤ своњх прав та свобод ≥ у в≥дпов≥дних випадках отримувати необх≥дн≥ розТ¤сненн¤ або безпосередньо на м≥сц≥ спр¤мовувати письмове зверненн¤ до ”повноваженого з прав людини.
        —ьогодн≥ в њњ оф≥с≥ працюЇ майже 90 штатних сп≥вроб≥тник≥в ≥ сум≥сник≥в, проте ф≥нансуванн¤ залишаЇ бажати кращого. ”повноваженому поступово вдалос¤ привчити сусп≥льство до того, що в держав≥ ≥снуЇ в≥дпов≥дна посада, проте й сьогодн≥ складно з певн≥стю стверджувати, що було використано вс≥ можливост≥.
        якщо вз¤ти до уваги, ¤к зарекомендував себе цей ≥нститут, людина ¤ких моральних ц≥нностей його очолюЇ - Ќ≥на  арпачова, в≥дпов≥дь може бути простою ≥ водночас вичерпною, така: заважаЇ цей вельми важливий ≥ ц≥нний орган лише тим, хто не хоче, щоб про порушенн¤ прав людинив ”крањн≥ знали за њњ межами, а сам орган був замкнутий на мар≥онеткового складу людину, слухн¤ну й без≥н≥ц≥ативну. “обто, ц¤ ≥нституц≥¤ заважаЇ режиму президента Ћ. учми утвердитис¤ остаточно, а сам ”повноважений - Ќ≥на  арпачова - ¤вно прийшлас¤ не двору ол≥гарх≥чно-ф≥нансовим колам, ¤к≥ сьогодн≥ намагаютьс¤ остаточно узурпувати владу в ”крањн≥. Ќещодавн¤ участь авторки цих р¤дк≥в у круглому стол≥ дл¤ рег≥ональних «ћ≤ та неур¤дових орган≥зац≥й, орган≥зованого з метою обговоренн¤ ƒопов≥д≥ ”повноваженого з прав людини У—тан дотриманн¤ ≥ захисту прав та свобод людинив ”крањн≥Ф, утвердила њњ ще б≥льше у названих висновках. ≤ не лише з причини виступу самого уповноваженого та сказаного нею. ’оча, погодьтес¤, Ї над чим пом≥ркувати на предмет ¤кост≥ правового захисту в ”крањн≥, коли за 5 рок≥в ≥снуванн¤ ≥нституц≥њ до нењ звернулос¤ 240 тис¤ч громад¤н з причини порушенн¤ њх прав у р≥зних д≥л¤нках сусп≥льного житт¤, коли самих лише звернень народних депутат≥в було 1617. ƒо того ж, кожен з депутат≥в звертавс¤ по к≥лька раз≥в... ќстанн≥м часом почаст≥шали зверненн¤ не лише в≥д пенс≥онер≥в та засуджених, що спостер≥галос¤ ран≥ше. —ьогодн≥ до ”повноваженого звертаютьс¤ ≥нвал≥ди, держслужбовц≥, судд≥, адвокати - ≥ вс≥ з причини порушенн¤ њхн≥х прав. —амих лише звернень щодо побитт¤ та вчинених у м≥л≥ц≥њ тортур над≥йшло до ”повноваженого близько 12 тис¤ч... “о ¤к же п≥д час останнього свого зв≥ту у ¬– ”повноважений могла не загострити увагу депутат≥в на цьому. ј т≥льки цього було досить, щоб про њњ зв≥т окрем≥ канали не сказали н≥ слова... ќсь вам ≥ результат монопол≥њ на волод≥нн¤ телерад≥оканалами Ђгрошовими м≥шкамиї, ¤к висловивс¤ нещодавно трич≥ визнаний Ђворогом пресиї президент Ћ. учма. “ак, начебто в≥н не знав, що його р≥дний з¤ть ¬.ѕ≥нчук волод≥Ї одразу 3-ма такими каналами?
        ¬ робот≥ круглого столу вз¤ли участь, окр≥м запрошених з рег≥он≥в, народн≥ депутати - голови проф≥льних ком≥с≥й щодо свободи слова та захисту прав людини - ћ.“оменко та √.”довенко. √олова —п≥лки журнал≥ст≥в ”крањни - ≤.Ћубченко вручив Ќ. арпачов≥й прем≥ю ≥м. ≤.‘ранка за активн≥сть, про¤влену у справ≥ захисту журнал≥ст≥в. У—ьогодн≥ в ”крањн≥, - сказав ≤.Ћубченко, - немаЇ жодноњ соц≥альноњ групи, ¤ка б не шукала захисту своњх правФ. √ост¤ми круглого столу були повноважн≥ посли Ўвец≥њ та ¬еликоњ Ѕритан≥њ, секретар посольства ≤тал≥њ та прац≥вники представництва ќќЌ в ”крањн≥. ¬с≥ запрошен≥ дипломати сп≥лкувалис¤ з присутн≥ми украњнською мовою ≥ давали високу оц≥нку д≥¤льност≥ украњнськоњ ≥нституц≥њ захисту прав ≥ свобод людини.

‘отограф≥¤ Ќ≥ни  арпачовоњ
       Ќ≥на ≤ван≥вна  арпачова(12.08.1957рр.) Ц укра≥нський правознавець ≥ державний д≥¤ч, кандидат юридичних наук з 1991. «ак≥нчила 1979 юридичний факультет  ињвського ун≥верситету. ѕрацювала юристом на п≥дприЇмств≥, юридичним консультантом —≥мферопельського обласного будинку пол≥тосв≥ти, секретарем јлуштинського м≥ськкому  ѕ”, доцентом юридичного факультету —≥мферопельського ун≥верситету, п≥зн≥ше - доцентом кафедри м≥жнародного права ≤нституту м≥жнародних в≥дносин  ињвського нац≥онального ун≥верситету ≥мен≥ “араса Ўевченка. 1991р. «ак≥нчила асп≥рантуру при јкадем≥њ сусп≥льних наук (ћосква), захистивши кандидатську дисертац≥ю Уѕол≥тичн≥ права ж≥нок: проблеми та сучасна практикаФ. ¬ 1994-1998 Ц народний депутат ”крањни: була заступником голови  ом≥тету ¬–” з питань прав людини, нац≥ональних меншин ≥ м≥жнац≥ональних в≥дносин; головою п≥дком≥тету з правового статусу ж≥нок, с≥мТњ та дитини. « 14.04.1998р. Ц ”повноважений ¬–” з прав людини. Ѕрала участь у розробц≥ проекту «акону ”крањни Уѕро ”повноваженого ¬ерховноњ –ади ”крањни з прав людиниФ (1997). ” 1994-1998р. була кер≥вником ур¤довоњ делегац≥њ ”крањни на м≥жнародних конференц≥¤х, присв¤чених правам людини та правовому становищу ж≥нок.
        ƒосл≥джуЇ проблеми, повТ¤зан≥ ≥з правами людини. ѕрац≥: У∆≥нки на ринку прац≥ (генезис проблеми, перспективи розвиткуФ (1994), Уѕрава людини починаютьс¤ з прав дитиниФ (1996), У«абезпеченн¤ прав людини в процес≥ державно-правовоњ реформи в ”крањн≥Ф (1997), У«апоб≥ганн¤ торг≥вл≥ людьми на законодавчому р≥вн≥ Ц досв≥д ”крањниФ (1998).
        јвтор 4 законопроЇкт≥в, прийн¤тих ¬– ”крањни: "”синовленн¤ д≥тей-сир≥т" (глава до  одексу про шлюб та с≥м'ю ”крањни), глава 35-ј до ÷ив≥льного просуального кодексу ”крањни (судовий пор¤док усиновленн¤ д≥тей-сир≥т), «акону ”крањни "ѕро уповноваженого ¬ерховноњ –ади ”крањни з прав людини", «акону ”крањни щодо крим≥нальноњ в≥дпов≥дальност≥ за торг≥влю людьми (ст. "“орг≥вл¤ людьми"  рим≥нального кодексу ”крањни). √олова оргком≥тету перших парламентських слухань щодо виконанн¤ ”крањною  онвенц≥њ ќќЌ "ѕро л≥кв≥дац≥ю вс≥х форм дискрим≥нац≥њ щодо ж≥нок" (1995). ≤н≥ц≥атор ≥ учасник створенн¤ Ќац≥онального центру усиновленн¤ д≥тей-сир≥т при ћ≥н≥стерств≥ осв≥ти ”крањни (1996). ќчолювала ур¤дов≥ делегац≥њ ”крањни на м≥жнародних та Ївропейських конференц≥¤х з проблем захисту прав людини. ¬≥це-президент ¬сесв≥тнього конгресу украњнських юрист≥в (1996-98). « 1998 - член ≈вропейського, з 2000 - ћ≥жнар. ≥нститу ќмбудсмена. « 1999 - очолюЇ Ќац≥ональну координуючу. раду щодо запоб≥ганн¤ торг≥вл≥ людьми в ”крањн≥.

        ≤снують дв≥ протилежн≥ думки з приводу д≥¤льност≥ Ќ≥ни  арпачовоњ:
        –ефат „убаров, народний депутат ”крањни, член  ом≥тету ¬– ”крањни з питань прав людини, нац≥ональних меншин ≥ м≥жнац≥ональних в≥дносин:
        - ѕеред тим, ¤к дати оц≥нку д≥¤льност≥ омбудсмена в ”крањн≥, треба в≥дзначити, що ”повноважений з прав людини - це нова ≥нституц≥¤, ¤ка д≥Ї всього пТ¤ть рок≥в. «а результатами д≥¤льност≥ можна сказати, що вона ¤к ≥нституц≥¤ в≥дбулас¤. —ама ж ситуац≥¤ з дотриманн¤ прав людини в ”крањн≥ викликаЇ жах, але ¤ це повТ¤зую не ст≥льки з д≥¤льн≥стю ц≥Їњ ≥нституц≥њ, ск≥льки з д≥¤льн≥стю ≥нших орган≥в влади. ѕроблема сто¤тиме гостро, поки њњ не вир≥шать комплексно. ” нас дуже часто права людини не дотримують сп≥вроб≥тники державних орган≥в - суд≥в ≥ особливо ћ≥н≥стерства внутр≥шн≥х справ. ѕорушенн¤ ≥снують не ст≥льки через в≥дсутн≥сть законодавства, ск≥льки через небажанн¤ чиновник≥в його дотримуватис¤.
        ¬ умовах недосконалост≥ д≥¤льност≥ ≥нших орган≥в влади, таких ¤к √енеральна прокуратура, суди та ћ¬—, ¤к≥ мали б захищати права людини, ”повноважений м≥г би бути розчавлений численними зверненн¤ми - њх було 279 тис¤ч за пТ¤ть рок≥в. як на мене, Ќ≥на  арпачова та њњ апарат спромоглис¤ впоратис¤ з такою ситуац≥Їю. ¬они вир≥шили багато ¤к важливих правових, так ≥ матер≥альних проблем, повТ¤заних ≥з становленн¤м новоњ структури.
       «агалом оц≥нюючи позитивно д≥¤льн≥сть ”повноваженого, ¤ б в≥дзначив проблеми дотриманн¤ прав у сфер≥ етн≥чних та рел≥г≥йних взаЇмов≥дносин у сусп≥льств≥. “ут дуже часто ≥дуть порушенн¤ з боку держави - ставленн¤ чиновник≥в до представник≥в р≥зних конфес≥й христи¤нства, ≥сламу дуже часто залежить в≥д симпат≥њ або антипат≥њ конкретного чиновника.
        јндр≥й Ўк≥ль, народний депутат ”крањни, член  ом≥тету з питань законодавчого забезпеченн¤ правоохоронноњ д≥¤льност≥:
        - ” ц≥й держав≥ з дотриманн¤м прав людини ситуац≥¤ проблематична. ” нас порушенн¤ стало нормою, а нормальна ситуац≥¤, тобто дотриманн¤ прав людини, вин¤тком. ÷е стосуЇтьс¤ вс≥х прав ≥ свобод: права на працю, на безкоштовну осв≥ту й л≥куванн¤, свободу сов≥ст≥, свободу думки, свободу з≥брань ≥ демонстрац≥й. ’оча з кожним роком к≥льк≥сть врегульованих законом питань зб≥льшуЇтьс¤, говорити про покращенн¤ ситуац≥њ з правами людини в ”крањн≥ не доводитьс¤.
        Ќеодноразово було доведено, що правоохоронн≥ органи порушують право на приватне житт¤ людини. јле найб≥льше ≥гноруЇтьс¤ право людини на особисту свободу. …ого завжди узурпуЇ держава, бо саме вона вир≥шуЇ, кому давати свободу, а в кого ту свободу забирати. ” нас у ≥зол¤торах утримують 250 тис¤ч вТ¤зн≥в. ¬сього ж за останн≥ 10 рок≥в у м≥сц¤х позбавленн¤ вол≥ в≥дбували покаранн¤ 2,5 м≥льйона ос≥б. Ћюди за гратами найб≥льш безправн≥.
        «г≥дно з крим≥нально-процесуальним законодавством, у нас ≥снуЇ пТ¤ть р≥зних вид≥в запоб≥жних заход≥в на час досудового сл≥дства, з ¤ких арешт Ї найсувор≥шим. “обто арешт - це вин¤ткова м≥ра дл¤ найнебезпечн≥шого злочинц¤. ќтже, до сл≥дчого ≥зол¤тора мають потрапл¤ти т≥льки найб≥льш зл≥сн≥ порушники, лише т≥, хто може ухилитис¤ в≥д сл≥дства. ” нас же в переважн≥й б≥льшост≥ випадк≥в, майже до вс≥х п≥дозрюваних використовуЇтьс¤ арешт.
        —аме м≥сце утриманн¤ - просто жах. ѕокращенн¤ не в≥дбуваЇтьс¤, хоча часто воно потребуЇ м≥н≥мальних заход≥в ≥ зовс≥м не потребуЇ кошт≥в. ¬арто зн¤ти з в≥кон тюремних камер так зван≥ Уба¤ниФ, металев≥ загорож≥-гармошки, ¤к≥ не дають проникати св≥жому пов≥тр≥ ≥ здати њх на металобрухт, ¤к вТ¤зн≥ отримають полегшенн¤ умов, а сам заклад - ф≥нансову прибавку. «а законом, пен≥тенц≥арн≥ заклади мають ф≥нансуватис¤ на р≥вн≥ 0,89 в≥дсотка в≥д р≥чного бюджету, але х≥ба вони мають таке ф≥нансуванн¤?
        ƒ≥¤льн≥сть  арпачовоњ ¤ б оц≥нив так: вона не використала ≥ на 20 в≥дсотк≥в той шанс, ¤кий њй дав  учма. ¬она ж маЇ такий же р≥вень недоторканост≥, ¤к ≥ народн≥ депутати, чому вона не визнала ≥снуванн¤ пол≥тичних вТ¤зн≥в в ”крањн≥? Ќа¤вн≥сть пол≥тичних вТ¤зн≥в - це вже ознака тотал≥тарноњ держави. Ќе озвучивши цей факт з трибуни ¬ерховноњ –ади, вона фактично визнала, що њх немаЇ.
        Ќ.  арпачова, чий терм≥н перебуванн¤ на посад≥ зак≥нчивс¤ 14 кв≥тн¤ цього року, й сьогодн≥ продовжуЇ залишатис¤ парламентськоцентричною, компром≥сною ф≥гурою на тл≥ доконечноњ пол¤ризац≥њ украњнського пол≥тикуму.

ќргани, ¤к≥ забезпечують д≥¤льн≥сть омбудсмена
¬исновок
ƒодатки
‘отодокументи
 
Сайт создан в системе uCoz