√ќЋќ¬Ќј | ѕ–ќ ѕ–ќ≈ “ |  ќЌ“ј “»

2. «наченн¤ слова УомбудсменФ


—тановленн¤ ≥нституту омбудсмена в св≥т≥
ќмбудсмен в ”крањн≥
ќсновн≥ гарант≥њ д≥¤льност≥
ќсобливост≥ розгл¤ду звернень

        —аме пон¤тт¤ УомбудсменФ походить в≥д УимвирУ, що на середньов≥ков≥й шведськ≥й мов≥ означало силу чи авторитет, а шведське слово УомбудФ означаЇ особу, ¤ка Ї перекладачем чи представником ≥ншоњ особи. ёридична ж енциклопед≥¤ зазначаЇ, що швед. УombudsmanФ- уповноважена особа, в≥д давньо≥слам. УumbothsmadhrФ umboth Ц дов≥рен≥сть, повноваженн¤ ≥ madhr Ц людина.         ¬ р≥зних крањнах називаЇтьс¤ в≥н по-р≥зному: у Ўвец≥њ, ‘≥нл¤нд≥њ ≥ ƒан≥њ Ц омбудсмен, ¬еликобритан≥њ Ц ѕарламентський ком≥сар в справах адм≥н≥страц≥њ, ‘ранц≥њ Ц ѕосередник (мед≥атор), ”горщин≥ Ц ”повноважений (”повноважен≥) ƒержавних «бор≥в по правах громад¤н ≥ ”повноважений (”повноважен≥) ƒержавних «бор≥в по правах нац≥ональних меншин, јвстр≥њ Ц Ќародний правозахисник, –умун≥њ Ц јдвокат народу, √рец≥њ Ц «ахисник громад¤н, ≤спан≥њ Ц «ахисник народу, ѕольщ≥ Ц ”повноважений з прав громад¤н, Ћитв≥ Ц контролер сейму, Ќ≥меччин≥ Ц ”повноважений Ѕундестагу по оборон≥, на ‘≥л≥п≥нах Ц  ом≥с≥¤ з прав людини, де¤ких штатах ≤нд≥њ, африканськ≥й Ќам≥б≥њ ≥ ќкеан≥њ Ц омбудсмен, ѕортугал≥њ Ц проведор юстиц≥њ, ћолдов≥ Ц ѕарламентський адвокат, ”крањн≥ та –ос≥йськ≥й ‘едерац≥њ Ц ”повноважений парламенту з прав людини.
        ≤нститут омбудсмена ч≥тко Увписавс¤Ф в державний механ≥зм, в пол≥тичну структуру сусп≥льства багатьох крањн, ≥ це зумовлено, насамперед, ¤к≥сним виконанн¤м омбудсменами своњх задач ≥ функц≥й. ÷е в свою чергу стало поштовхом до створенн¤ ћ≥жнародного та ™вропейського ≥нститут≥в омбудсмена. ÷ю посаду було запрваджено у 1992 роц≥ в ™—, згодом ≥ в –ад≥ ™вропи.
        “акий авторитет цього ≥нституту по¤снюЇтьс¤ ц≥лою низкою взаЇмоповТ¤заних фактор≥в. ѕо Ц перше, сьогодн≥ маЇ м≥сце усв≥домленн¤ важливост≥ ≥снуванн¤ гарант≥й охорони прав громад¤н, у тому числ≥ ≥нституц≥йних, внасл≥док чого ≥ виникають нов≥ механ≥зми забезпеченн¤ прав ≥ свобод громад¤н. ѕо-друге, розширенн¤ повноважень сучасних держав, по¤ва у них нових функц≥й зумовили зм≥ни в характер≥ ≥ масштабах д≥¤льност≥ посадових ос≥б, зб≥льшено коло питань, ¤к≥ мають самост≥йно вир≥шувати ц≥ посадов≥ особи, ≥ тому зросла ймов≥рн≥сть порушень (закону) прав громад¤н без порушень закону. ÷е призвело до необх≥дност≥ посиленн¤ охорони прав громад¤н в таких сферах, де одного лише контролю за законн≥стю недостатньо. ѕо-третЇ, м≥жнародна громадськ≥сть через своњ пол≥тико-правов≥ ≥нститути стала прид≥л¤ти все б≥льше уваги правам людини, ≥ це спонукаЇ кожну державу прагнути до м≥жнародних стандарт≥в з прав людини, ≥ ≥нститут омбудсмена цьому спри¤Ї. ѕо-четверте, цей правозахисний ≥нститут характеризуЇтьс¤ демократичними рисами: незалежн≥стю в систем≥ державних орган≥в, в≥дсутн≥стю формал≥зованих процедур розгл¤ду за¤в ≥ скарг, безоплатним наданн¤м громад¤нам допомоги, що значно п≥двищуЇ ефективн≥сть правозахисноњ д≥¤льност≥.
        ” державно-правовому значенн≥ омбудсмен сприймаЇтьс¤ ¤к г≥дна дов≥ри незалежна особа, що уповноважена парламентом на охорону прав окремих громад¤н ≥ пом≥ркований парламентський контроль у форм≥ нагл¤ду за вс≥ма державними органами ≥ посадовими особами, але без права зм≥ни прийн¤тих ними р≥шень. «г≥дно з визначенн¤м, даним ћ≥жнародною јсоц≥ац≥Їю ёрист≥в, омбудсмен Ц це незалежна публ≥чна посадова особа високого рангу, ¤ка отримуЇ скарги на державн≥ органи ≥ службовц≥в в≥д потерп≥лих ос≥б чи д≥Ї на власний розсуд ≥ уповноважена проводити розсл≥дуванн¤, рекомендувати корегуюч≥ д≥њ ≥ подаЇ щор≥чн≥ допов≥д≥.
        —в≥товий досв≥д п≥дтверджуЇ, що необх≥дн≥сть в ≥нститут≥ омбудсмена виникаЇ перш за все тод≥, коли ≥снуюч≥ ≥нституц≥њ не зд≥йснюють ефективного контролю в сфер≥ державного управл≥нн¤ ≥ виникаЇ необх≥дн≥сть в додаткових механ≥змах захисту прав ≥ свобод громад¤н. ÷ей ≥нститут УвиростаЇФ ≥з держави ≥ громад¤нського сусп≥льства на в≥дпов≥дн≥й стад≥њ њх розвитку ≥ виступаЇ противагою громад¤нського сусп≥льства на розширенн¤ ≥ зм≥цненн¤ сфери державного втручанн¤ в житт¤ людини ≥ сусп≥льства. “ак, п≥дставою дл¤ введенн¤ посади омбудсмена в ¬еликобритан≥њ стало незадоволенн¤ населенн¤ зростанн¤ тиску з боку бюрократ≥; в≥дсутн≥сть належного засобу захисту прав ≥ свобод людини; обмежен≥сть ≥ формал≥зм судового контролю; в галуз¤х д≥¤льност≥ апарату державного управл≥нн¤, в ¤ких не ≥снувало адм≥н≥стративних трибунал≥в, зовс≥м був в≥дсутн≥й механ≥зм захисту; парламент не був ефективним органом розгл¤ду скарг. “аким чином, британськ≥ правов≥ ≥ парламентськ≥ заходи контролю в њх традиц≥йн≥й форм≥ стали недостатн≥ми дл¤ забезпеченн¤ прав громад¤н. ¬ ѕольщ≥ ≥нститут ”повноваженого функц≥онуЇ з 1 с≥чн¤ 1988 р. ≤ почав в≥н свою д≥¤льн≥сть, коли крањна знаходилась у важкому економ≥чному становищ≥. …ого по¤ва була сприйн¤та населенн¤м ¤к панаце¤, оск≥льки в≥ри в традиц≥йн≥ ≥нституц≥њ захисту прав людини не було. ¬веденн¤ у ‘ранц≥њ ≥нституту мед≥атора Ц посередника було реакц≥Їю на експанс≥ю адм≥н≥стративноњ держави. “радиц≥йно сильна адм≥н≥стративна юстиц≥¤ ‘ранц≥њ не змогла захистити своњх громад¤н в≥д свав≥лл¤ французького бюрократизму.

ќргани, ¤к≥ забезпечують д≥¤льн≥сть омбудсмена
¬исновок
ƒодатки
‘отодокументи
 
Сайт создан в системе uCoz