√ќЋќ¬Ќј | ѕ–ќ ѕ–ќ≈ “ |  ќЌ“ј “»

1. ≤стор≥¤ становленн¤ ≥нституту омбудсмена в cв≥т≥


—тановленн¤ ≥нституту омбудсмена в св≥т≥
ќмбудсмен в ”крањн≥
ќсновн≥ гарант≥њ д≥¤льност≥
ќсобливост≥ розгл¤ду звернень

       ≤нститут омбудсмена належить до тих державно-правових ≥нституц≥й, ¤к≥ отримали широке розповсюдженн¤ п≥сл¤ ƒругоњ св≥товоњ в≥йни, особливо в 60-т≥ роки, хоча свою ≥стор≥ю в≥н починаЇ з 1809 року у Ўвец≥њ. ÷ей ≥нститут мав м≥сце ще ран≥ше, але в ≥нш≥й ¤кост≥.
        ” 1709 роц≥ п≥сл¤ поразки п≥д ѕолтавою король Ўвец≥њ  арл ’≤≤ видаЇ закон про введенн¤  орол≥вського омбудсмена. …ому доручаЇтьс¤ сл≥дкувати за тим, щоб закони ≥ статути в крањн≥ виконувалис¤, а державн≥ службовц≥ дотримувалис¤ своњх обовТ¤зк≥в. ѕ≥зн≥ше ц¤ посада отримала назву канцлера юстиц≥њ. « 1766 року по 1772 р≥к шведський парламент вз¤в у своњ руки майже вс≥ повноваженн¤ корол¤, в тому числ≥ ≥ призначенн¤ канцлера. ќднак в 1772 р.  ороль √устав ≤≤≤ в≥дновив корол≥вськ≥ повноваженн¤. ” 1809 роц≥ король √устав ≤V јдольф, ¤кий прославивс¤ своњм деспотизмом, був повалений. —кликаний цього року –иксдаг вир≥шив прийн¤ти конституц≥ю, ¤ка б закр≥пила принцип розпод≥лу влад ≥ р≥вновагу влади корол¤ ≥ парламенту. “од≥ ж був прийн¤тий конституц≥йний Ујкт про правл≥нн¤Ф, зг≥дно з ¤ким повноваженн¤ омбудсмена набирають новоњ ¤кост≥. ¬≥дтод≥ омбудсмен став обиратис¤ парламентом ≥ зд≥йснювати нагл¤д за дотриманн¤м законодавчих акт≥в парламенту судами й ≥ншими органами влади. ¬одночас в≥н над≥л¤Їтьс¤ функц≥Їю конституц≥йного контролю за д≥¤льн≥стю виконавчоњ влади судами та м≥сцевими органами адм≥н≥страц≥њ, а також збройними силами та нав≥ть посадовими особами державних п≥дприЇмств у тому обс¤з≥, в ¤кому вони виконують державно-владн≥ функц≥њз метою захисту прав населенн¤ Ўвец≥њ в≥д порушень з≥ сторони цих орган≥в.
        Ќаступною крањною, котра запровадила ≥нститут омбудсмана у 1919 р., стала ‘≥нл¤нд≥¤, що дуже близька до Ўвец≥њ за правовою системою. “ому ≥ модель, запроваджена у ‘≥нл¤нд≥њ, багато в чому схожа на шведську. “ут широка сфера компетенц≥њ ≥ повноважень, серед ¤ких: право ≥н≥ц≥ювати крим≥нальне пересл≥дуванн¤ гол≥в ¬ерховного та ¬ищого адм≥н≥стративного суд≥в ‘≥нл¤нд≥њ, а також за р≥шенн¤м парламенту виступати державним обвинувачем ≥нших вищих посадових ос≥б держави, зокрема член≥в ƒержавноњ ради та канцлера юстиц≥њ.
        ѕ≥сл¤ другоњ св≥товоњ в≥йни починаЇтьс¤ активне поширенн¤ ≥дењ ≥нституту омбудсмена в ™вроп≥. ÷ей пер≥од характеризуЇтьс¤ значним посиленн¤м виконавчоњ влади та њњ регламентуючоњ рол≥ в ус≥х сферах сусп≥льного житт¤, що у свою чергу зумовило потребу в додаткових засобах контролю за д≥¤льн≥стю орган≥в адм≥н≥страц≥њ.
        ” 1952 р. ≥нституц≥¤ омбудсмена заснована в Ќорвег≥њ. —початку њњ функц≥њ були обмежен≥ лише контролем за збройними силами крањни, ≥ лише у 1962 р. був створений в≥дпов≥дний орган дл¤ контролю за цив≥льною адм≥н≥страц≥Їю.
        ѕопри усп≥х шведськоњ модел≥, дл¤ б≥льшост≥ крањн св≥ту ≥нститут омбудсмена став в≥домим лише п≥сл¤ створенн¤ служби омбудсмена в ƒан≥њ у 1953 р. —аме ц¤ модель, з огл¤ду на близьк≥сть правовоњ системи ƒан≥њ ¤к до романо-германськоњ, так ≥ до англосаксонськоњ правових культур, отримала найб≥льше визнанн¤ в св≥т≥. ѕовноваженн¤ датського омбудсмена були дещо вужчими пор≥вн¤но з його шведськими колегами, але в той же час це був перший усп≥шний експеримент по впровадженню новоњ ≥нституц≥њ в крањн≥, де, по-перше, д≥¤в принцип м≥н≥стерськоњ в≥дпов≥дальност≥ ур¤ду перед парламентом, а, по-друге, тривалий час ≥снував судовий контроль за д≥¤льн≥стю адм≥н≥страц≥њ, ¤кого не знали Ўвец≥¤ ≥ ‘≥нл¤нд≥¤.
        ¬≥дтод≥ починаЇтьс¤ активне поширенн¤ ≥дењ омбудсменства з≥ скандинавських держав до ≥нших крањн ™вропи, јмерики, јз≥њ та јфрики.
        “ого ж 1967 р. ≥нститут омбудсмена було створено у низц≥ пров≥нц≥й  анади. ” 1979 р. його запровадили на територ≥њ јвстрал≥њ.
        ¬ цей же пер≥од спостер≥гаЇтьс¤ зростанн¤ ≥нтересу до ≥нституту омбудсмена ≥ у —Ўј. ќсновою став шведський аналог. «вичайно, ≥нтерес американц≥в до цього ≥нституту н≥коли не с¤гав такого р≥вн¤ ¤к, скаж≥мо, в ™вроп≥, що по¤снюЇтьс¤ великою роллю судовоњ влади в крањн≥. ¬ —Ўј також було запроваджено в окремих м≥сцевост¤х ≥нституц≥њ омбудсмен≥в. ” 1969 р. Ц на √ава¤х, у 1971 р. Ц у Ќебрасц≥, у 1972 р. Ц в штат≥ јйова. ’арактерною особлив≥стю —Ўј стало запровадженн¤ великоњ к≥лькост≥ омбудсмен≥в на р≥зних р≥вн¤х: штату, округу, м≥ста.
        ” 1976 р. ≥нститут омбудсмена був запроваджений у ѕортугал≥њ, а у 1981 р . Ц у сус≥дн≥й ≤спан≥њ. «апровадженн¤ ≥нституту народного захисника в конституц≥йно-пол≥тичн≥й систем≥ ≤спан≥њ стало одним ≥з найб≥льш вдалих державно-правових нововведень п≥сл¤ пад≥нн¤ диктатури ‘ранко. ≤спанц¤ми обрана УсильнаФ модель омбудсмена, схожа на шведську. ѕроте з огл¤ду на специф≥ку федеративного державного устрою крањни на р≥вн≥ пров≥нц≥й запроваджен≥ рег≥ональн≥ омбудсмени. ¬они повн≥стю незалежн≥ у виконанн≥ своњх повноважень в≥д нац≥онального омбудсмена ≤спан≥њ, в≥дносини з ¤ким будуютьс¤ на принципах координац≥њ та розмежуванн¤ сфери компетенц≥њ. “аке розмежуванн¤, зокрема м≥ж рег≥ональним омбудсменом пров≥нц≥њ  аталон≥¤ та нац≥ональним омбудсменом ≤спан≥њ, зд≥йснюЇтьс¤ на п≥дстав≥ двосторонньоњ угоди. —воЇр≥дн≥сть ц≥Їњ модел≥ повТ¤зана з федеративними особливост¤ми ≤спан≥њ ≥, ¤к св≥дчить досв≥д, не виправдовуЇ себе у крањнах з ун≥тарним адм≥н≥стративно-територ≥альним устроЇм.
        –≥зн≥ модел≥ омбудсмен≥в було запроваджено також у јвстр≥њ, Ѕельг≥њ, ≤зрањл≥, ≤нд≥њ, ≤тал≥њ, на  ≥пр≥, у ћексиц≥, у Ќ≥дерландах, ‘ранц≥њ, Ќов≥й «еланд≥њ, ‘–Ќ, Ўвейцар≥њ та ≥н.
        ќсоблив≥стю французькоњ модел≥, запровадженоњ в 1973 р., Ї те, що мед≥атор ‘ранц≥њ, де традиц≥йно сильна роль виконавчоњ влади, призначаЇтьс¤ –адою м≥н≥стр≥в ‘ранц≥њ, що Ї своЇр≥дним вин¤тком у концепц≥њ парламентського омбудсмена.  р≥м цього, у ‘ранц≥њ, ¤к ≥ у ¬еликобритан≥њ, д≥Ї так званий парламентський ф≥льтр, що позбавл¤Ї громад¤н безпосереднього доступу до омбудсмена.
        Ќова хвил¤ ≥дењ омбудсманства, що спри¤ла зростанню авторитету та к≥лькост≥ цих ≥нституц≥й у св≥т≥, повТ¤зана з пад≥нн¤м Узал≥зноњ зав≥сиФ ≥ по¤вою на карт≥ ™вропи нових держав.
        ” 1988 р. першою з-пом≥ж крањн —х≥дноњ ™вропи ≥нститут омбудсмена запровадила ѕольща. ÷е був перший експеримент запровадженн¤ цього ≥нституту в соц≥ал≥стичн≥й систем≥ управл≥нн¤. ≈ксперимент ви¤вивс¤ вдалим. ≤нститут речника громад¤нських прав у ѕольщ≥ не лише вписавс¤ в д≥ючу систему державних орган≥в, а й активно спри¤в багатьом перетворенн¤м, що в≥дбувалис¤ в крањн≥ наприк≥нц≥ 80-х рок≥в. ÷ьому значною м≥рою спри¤в ≥дейно-пол≥тичний нейтрал≥тет омбудсмена, пропаганда принцип≥в правовоњ держави та ≥Їрарх≥њ ц≥нностей, ор≥Їнтованих на права людини. ѕольська модель також побудована за УсильнимФ вз≥рцем. “ак, ќмбудсмен ѕольщ≥ маЇ право вимагати ≥н≥ц≥юванн¤ дисципл≥нарного чи адм≥н≥стративного провадженн¤, а його повноваженн¤ в крим≥нальному та цив≥льному судочинств≥ прир≥вн¤н≥ до повноважень прокурора.
        ƒосв≥дом ѕольщ≥ скористалис¤ багато ≥нших крањн —х≥дноњ ™вропи. ” 1989 р. ≥нституц≥ю омбудсмана було запроваджено в ”горщин≥, а у 90-х роках Ц у √руз≥њ, Ћитв≥, Ћатв≥њ, ћолдов≥, –ос≥йськ≥й ‘едерац≥њ, –умун≥њ та ”збекистан≥.
        Ќа сьогодн≥ ≥нституц≥¤ омбудсмена ≥снуЇ б≥льш н≥ж у 100 крањнах св≥ту, ≥ ц¤ ≥де¤ продовжуЇ поширюватис¤.

ќргани, ¤к≥ забезпечують д≥¤льн≥сть омбудсмена
¬исновок
ƒодатки
‘отодокументи
Сайт создан в системе uCoz